Nytänkande

Nöden är all uppfinnings moder

Per Söderström

Vi har pratat länge om ”det nya som håller på att hända”.

Det har redan hänt, och det blir bara värre. Eller bättre, för den som har kunskap och handlingsutrymme. 

Siffrorna i tabellen nedan är bara symptom. 

"Andel av mediakonsumtionen per dag och huvudkanal – USA 2009 - 2014." Källa: eMarketer.com via BI (Business Intelligence)

Vi vet redan allt det där, men det är så tydligt i bilden. Plus att det gått 12 nya månader sen dess…

Det som inte syns är att ”digital” består av 1000-tals kanaler.

Är du som marknadsförare tillräckligt insatt i digitala som bidrar till att nå affärsmålen? Tillräckligt envis för att få igenom förslagen?

Enligt en undersökning som PA Consulting gjort är det oftast marknadscheferna som driver på – i en miljö där endast 20% av företagen har tillräckligt med kompetens. Rapporten återges i Computer Sweden.

Har du ledningens odelade uppmärksamhet ännu?

Nöden har ingen lag. Det ska till nya lösningar, inte variationer på gamla.

Om författaren

Ständigt denna Tesla…

Per Söderström

Ur-entreprenören

Nikola Tesla föddes 1856 i dåvarande Kroatien. Han visade tidigt tecken på att suga upp all möjlig kunskap och att tänka nytt - utan att hindras av att konventionerna. Han var övertygad om att fysiken hade många fler hemligheter att bjuda på. Både högskola och Europa kändes för små, så han lämnade Kroatien för USA, ”den nya världen”.

Hans första uppdrag kom från Edison, med löfte om en ersättning på USD 100 000 dollar om han lyckades lösa ett problem för ägaren. Edison satsade på att likström skulle bli den rådande standarden i elnätet, och det bråttom… En smart och uppfinningsrik Tesla behövde bara ett par månader för att hitta lösningen. Löftet om ersättning fick han höra handlade om humor, amerikansk humor ”som du inte förstår dig på.”

Vidare till nästa uppdrag - hos konkurrenten Westinghouse som satsade kåken på att växelström skulle gå segrande ur striden. Än en gång överraskade Tesla genom en briljant lösning med en stabil generator. Den här gången ville han ta betalt genom royalty...

Vid sidan om utvecklade Tesla en mega-idé som kan jämföras med ett Internet år 1900 – World System – med globalt sammankopplade telenät, telegrafer, nyhetsförmedling m.m. 

En hel bransch låg i stöpsleven – skulle det bli likström eller växelström i elnäten? Edison hävdade att växelström var ”livsfarligt och givetvis borde förbjudas!” Men Tesla hade en killer-lösning – en växelströmsgenerator som fungerade i större skala.

Westinghouse vann racet och finansiärerna utmanövrerade Edison ur företaget han hade grundat - General Electric. Europa slapp kostsam utveckling, men valde 220v istället för 110v som man gjort i Amerika.

the man

"The Man"

Westinghouse’ PR-kampanj hade kostat skjortan och kassan var nu tom. Det fanns inga pengar att betala Tesla’s första ersättning.

Den ekonomiskt oförsiktige Tesla valde till allas förvåning att riva upp hela avtalet, mot en mindre engångsersättning. Han hade kunna avstå royalty i något år för att se’n bli en mycket rik man.

Så småningom hann Nikola Tesla utveckla en bil som drevs av elektricitet…

Den nådde dock inte produktionsstadiet.

Serie-entreprenören

Den eldrivna bilen tog Elon Musk tag i, nästan 100 år efter Tesla’s första ritning… 

Finns det fler likheter mellan Nikola Tesla och Musk, förutom elbilen?

Precis som Nikola, hoppade Elon av sina studier i högre utbildning. Precis som Nikola har han förvånat omgivningen med briljanta lösningar som hotar den rådande ordningen. Begreppet disruption fanns inte på den tiden – det kallades för utveckling.

Betalningar

Elon’s första stora projekt var Paypal, den första lyckade lösningen för betalningar över nätet. Paypal köptes av E-bay för USD 1,5 miljarder, och Elon fick pengar över…

Rymden

Passionen för rymforskning tog Musk till nästa projekt – SpaceX – som nu har avtal med NASA värda några 100 miljoner USD per år. Bolaget värderades i januair 2015 till 12 miljarder USD.

Elbilar

År 2008 startade Musk Tesla Cars, och kastade sig därmed in i en konservativ bransch.

Att man kunde skapa spännande el-bilar var det få som trodde på. Till råga på allt menade Musk att bilarna skulle säljas på Internet, utan återförsäljarnät. Skulle bilbranschen bli av med en av sina viktigaste tillfällen att möte kunden öga mot öga – ”the mother of all touchpoints”? 

Plötsligt hade han många fler fiender. Det förstod väl alla att det var dömt att misslyckas? (Fortune Magazine)

"The Machine"

SolarCity

Solpaneler ligger nära till hands när man talar om Kaliforniern och grön energi. Företaget SolarCity grundades Musk för nio år sedan, och är idag USA’s största installatör av solpaneler – som passar väldigt väl in i nästa steg…

Powerwall

I slutet av 2015 kom så ett pressmeddelande – Tesla skulle tillkännage en ny produkt. Det skulle inte handla om bilar…

”Vi har ju redan en fantastisk energikälla. Den dyker upp varje dag och den är miljövänlig. Det handlar om solen, och vi tänkte nu tygla energin därifrån.” Ungefär så introducerade Elon Musk sin senaste Tesla-produkt – det designade batteriet Powerwall, att hänga på väggen hemma, eller parallellkopplas i mängder för B2B-ändamål.

Plötsligt behöver inte elnäten vara dimensionerade för max-nivån på elförbrukningen, som de är idag. Plötsligt blir det möjligt för enskilda hushåll att koppla bort sig från elnätet helt och hållet. Storskalig grön elproduktion ligger också runt hörnet.

Om det fungerar handlar det om en av de mest omvälvande innovationerna, alla kategorier. För att undvika onödig tröghet ligger lösningen dessutom som öppen standard, för andra att utnyttja. Se även DN’s artikel från söndag den 10/5, ”Tesla på väg att starta en elrevolution”.

Via omvärldens skepticism och förnekelse - till framgång.

Kommentarsfälten på weben är redan fyllda av moståndare och hyllare – experter från alla håll har synpunkter. Man känner igen standardinvändningarna (”för dyrt”, ”kommer aldrig fungera”, ”vi får allt ske”). Precis som Edison kommer en och annan gå i backen genom att förneka det utvecklingen och försvara den befintliga ordningen.

Precis som Ture Sventon’s Vessla, kommer denna Tesla inte ge oss någon ro.

Idé och research – Max von Gegerfelt. 

Källor: Computer Sweden, Fortune, Wikipedia, Teslamotors.com

Om författaren