Native advertising

Native-land i sikte?

Per Söderström

Något har hänt.

Det sammanföll kanske med att the Guardian släppte nyheten kring ett omfattande redaktionellt samarbete med Unilever - det gick att prata seriöst om ”native”. Alltså redaktionellt innehåll som finansieras av extern part.
Huffington Post också bidragit till att öppna upp. För att inte tala om bloggosfären.

Annonsörer tänker nytt.

Unilever har tidigare visat att man vill gå nya vägar. Man var drivande bakom tillkomsten av Marine Stewardship Council (MSC), organisationen som arbetar för hållbart fiske i världen. Genom samarbetet med the Guardian tar man nästa steg i att äga frågan om hållbar utveckling. 

Klarar utgivarna rågången?

Tidningsutgivarna har alltid kombinerat nyhetsskapande med annonsörers behov av att nå sina målgrupper.

En del tidningar har inte klarat rågången i den gamla modellen. Daily Telegraph vek ned sig för banken HSBC… Hotet om tillbakadragen annonsering bet hårdare än behovet att fullfölja sitt redaktionella uppdrag att granska HSBC. Varpå chefredaktören avgick

Hur blir det nu undrar många, när annonsörerna ska bidra med innehåll? Svar: chefredaktörens roll blir ännu viktigare.

 
”På samma sätt som reklambyråerna en gång i tiden tog över tidningarnas annonsproduktion, kommer externa redaktionella tjänster ta över en del av tidningsutgivarnas produktion av innehåll.”
 

Nya sätt att organisera en redaktion.

The Guardian har valt att kalla sin lösning för redaktionella samarbeten för ”Guardian Labs”. Öppet och tydligt.

I Sverige döper Aftonbladet sin modell för Aftonbladet Partnerstudio, under det att Expressen kallar sitt för Expressen Studio. Aftonbladet  lägger sin studio under redaktionen. Expressen väljer att införliva den i annonsavdelningen.

Under tiden jobbar både frilansande skribenter, PR- och content-byråer för fullt med att skapa ännu mer innehåll… till ännu fler kanaler.

Alla är inte glada åt utvecklingen, men som bekant går det inte att vrida klockan tillbaka.

Ärligt och trovärdigt?

Av någon anledning blev vi inte upprörda när Jan Gradwall berättade att han fick betalt av Thåström för att intervjua honom. Fler ögonbryn restes nog av att Thåström vill betala för rätt intervju.

Vi blir heller inte förvånade över att Martin Schibbye startade crowdfunding för att finansiera det han kallar för ”medborgarfinansierad utrikesjournalistik” – Blank Spot Project.

Hur native advertisining ska hanteras i Sverige är numera reglerat mellan de största utgivarna via iab.sweden. Det enda vi vet är att det blir mycket mer ”native advetising framöver.

Ärlighet varar längst. Med trovärdighet varar det ännu längre.

Om författaren