Kanalstrategi

4 säkra skäl till att bloggen får ökad betydelse

Per Söderström

4 säkra skäl till att bloggen får ökad betydelse

Finns det någon i din omgivning som behöver övertygas om att satsa på bloggen som kanal i marknadsföringen? Det borde inte vara svårt, men vi tar det ändå:

1. Företag som bloggar lyckas bättre

Hubspot berättar att:

B2B-företag som bloggar får 65% fler leads än de som inte gör det.

Företag som bloggar har som regel högre ROI än andra. 13 gånger högre, enligt Hubspots årliga rapport om sociala media.

Ignite Spot’s blog berättar via  Social Media Today att:

60% av konsumenter i USA har gjort inköp som baserar sig på information från bloggar – och att det ökar.

Bloggande företag har över 400% fler indexerade sidor än icke-bloggarna.

Att Ignite Spot är förresten en redovisningsbyrå – snacka om att fokusera på vad som intresserar kunderna. Att blogga om hur bra man är på redovisning är inte så intressant – det utgår kunderna från, och tänker på andra saker.

 

2. Bloggen är en ägd kanal

Istället för att enbart hyra in sig i andras målgrupper (annonsering) söker företag sätt att skapa ägda kanaler.

En bra blog ger kunderna anledning att återkomma - och företaget en möjlighet att öppna upp en dialog

Sajter med integrerade bloggar får mer trafik. En ägd kanal agerar draghjälp åt en annan ägd kanal. Det kan aldrig vara fel.
 

"Öka närvaron, inte volymen"

 

3. Dra fördel av Google’s uppdateringar

Google uppdaterar sin algoritm 500-600 gånger per år. Den som skedde nyligen (Mobilegeddon) var bara en naturlig utveckling av att fler och fler använder smartphones.

En bra blogg arbetar med Google’s algoritmuppdateringar för att skapa bättre sökresultat, fler kontakter och fördjupade relationer. Som bäddar för högre försäljning. 

Vill du dyka djupare i vad som händer med Google-algoritmerna? Kolla in Whiteboard Friday’s vlog. Sju minuters upplysande och underhållande kunskap.

 

4. Bli ständigt bättre på att se vad som fungerar

Vi vet ju att det inte fungerar att skrika högst längre. Bloggen är ett utmärkt verktyg att bli bättre på kommunikation. En av de bästa, Jeff Bulas, kan berätta mer här. 

 

Be there.

Om författaren