Digitala insikter

Inboundfrukost den 8 april

admin

Social and Loyal

max.admin1

People spend much of their time on social media and companies need to be there. Of course, nothing new with that. But still lots of marketers have the feeling that social media marketing is something difficult and that it’s getting more complex. It might be but it’s one of the most natural ways to communicate if you manage to do it in a personal way.

With digital devices we are constantly live and on demand all the time, and every company with self respect uses some kind of digital marketing today. What’s so exiting about this is the opportunity for companies to be personal as well, the change of communication from push to pull and be able to interact with everyone. Being able to communicate directly is fantastic and shouldn’t be underestimated. 

In the picture: Weaving the social tissue - old school: Lace Bobbins.

Photo credit: Per Söderström

What about negative response then?

Well, actually you can be happy about that too, some are afraid of being talked about in a negative way and of course it’s not the ideal thing. Positive is preferred, but use the negative response to get in contact and build a relationship. Gain loyalty! The more you get to know your audience you learn about their needs and what they want. How can you fulfil their needs and how can you meet? Companies need to use storytelling more effectively as part of the communication platform. 

Emotions, personality and soul will help you build loyalty. Connect within your company, departments can’t be separated. Communication, IT, customer service etc. need to work much more integrated than before. If every department work together, share the same vision and have same goal for the company’s digital journey, you will shorten your road to loyalty. You need to get everyone on board to manage the transformation to digital, especially the management.

 


A guest blog from Anna Velander Gisslén, she's also active on Twitter.

Om författaren

Buzzfeed och GroupM visar vägen

Per Söderström

Var kom den ifrån?

Hamnar du framför innehåll som kommer från BuzzFeed? Förmodligen, om du är intresserad av något av alla 28 områden man bevakar och rapporterar om. BuzzFeed har gått från ”tramsjournalistik” vid lanseringen 2006 till ”varför tänkte inte vi på det här!” 2015. Över 75% av besökarna kommer via FB, Twitter eller Pinterest och snart flödar SnapChat-användarna in…

Att du hamnat framför reklamutrymme som köpts av GroupM – moder till världens största media-förmedlare WPP – är så gott som säkert, och definitivt ingen slump. 

Som alla media-förmedlare har GroupM funderat på hur man ska tackla den digitala verkligheten. Banners är ju inte svaret på frågan…

Redan för 10 år sedan berättade WPP att man tänkte satsa på TV-produktioner. TV-produktioner? Jo, man skulle ge produktionerna till TV-kanalerna mot rätten att sälja reklam kring just det programmet. Det var en väg att greppa framtiden. Intressant…

I Sverige har GroupM gått in med pengar i NTM's satsning på web-TV. Vilket bl.a resulterat i att minst en TV-serie visas först hos NTM, innan övriga fönster tar vid. Tittarna väntas som bekant följa bra innehåll.

"WPP’s investments in content demonstrates its commitment to creating socially and culturally resonant content for millennials. GroupM’s partnership with BuzzFeed adds a new dimension to this capability and amplifies our other partnerships." - Group M’s vd Dominic Proctor

Nu påbörjar GroupM ett samarbete med BuzzFeed, en av de mest spännande nya mediakanaler som dykt upp. Sajten kommer få ökade intäkter, och byråkedjan bistår sina uppdragsgivare annonsörerna att nå målgruppen på en plats som räknas. Samarbetet innefattar även ett utbyte av kreativt arbete gällande produktion av betalt innehåll och, får man förmoda, Buzzfeeds innehåll.

Om samarbetet resulterar i bättre content för användaren är det bingo för alla inblandade.

Läs mer om samarbetet här

Releasen kommer två månader efter nyheten om lanseringen av WPP’s content marketing-byrå ”Truffle Pig” (tryffelsvin) och samarbeten med Snapchat samt The Daily Mail.

Spännande. Det rör på sig.

Faktaruta: 

  • GroupM har 400 kontor i 80+ länder. Man står globalt för över 30% av alla mediainköp. Byråer i Sverige som tillhör gruppen är - bla - MEC, Maxus, Mindshare, Mediacom…
    - Buzzfeed grundades 2006. Man bevakar 28 områden, från nyheter till mat, husdjur, kändisar. Man ordnar  ”quiz”-inlägg bland video-klipp och rörliga gif:ar. Native står för en ansenlig del av innehållet, vilket skapat en hel del kritik från branschen. NBC gick i augusti 2015 in i Buzzfeed med 1,7 miljarder kronor.

 

Disclaimer: författaren har inget uppdrag för, eller annan koppling till Buzzfeed, GroupM eller något av gruppens bolag.

Källa: BI Intelligence

Om författaren

Nöden är all uppfinnings moder

Per Söderström

Vi har pratat länge om ”det nya som håller på att hända”.

Det har redan hänt, och det blir bara värre. Eller bättre, för den som har kunskap och handlingsutrymme. 

Siffrorna i tabellen nedan är bara symptom. 

"Andel av mediakonsumtionen per dag och huvudkanal – USA 2009 - 2014." Källa: eMarketer.com via BI (Business Intelligence)

Vi vet redan allt det där, men det är så tydligt i bilden. Plus att det gått 12 nya månader sen dess…

Det som inte syns är att ”digital” består av 1000-tals kanaler.

Är du som marknadsförare tillräckligt insatt i digitala som bidrar till att nå affärsmålen? Tillräckligt envis för att få igenom förslagen?

Enligt en undersökning som PA Consulting gjort är det oftast marknadscheferna som driver på – i en miljö där endast 20% av företagen har tillräckligt med kompetens. Rapporten återges i Computer Sweden.

Har du ledningens odelade uppmärksamhet ännu?

Nöden har ingen lag. Det ska till nya lösningar, inte variationer på gamla.

Om författaren

Nysminkat

Per Söderström

När Blondinbella dök upp var jag en av dem som till en början inte förstod. Det var nytt, det var obeprövat.

Nu höll det på att hända igen, med fenomenet YouTubers. Som Therése Lindgren, som lägger upp videobloggar där hon pratar smink

Trodde jag. 

I själva verket fungerar hon som en storasyster till sina 100 000 följare: En tjej som redan varit med om det som väntar en yngre syster. Vilket hon gärna berättar om, under det att hemligheterna med mascara, foundations och rätt ögonbryn gås igenom i detalj.

Hon beskriver sin kanal som ”brand friendly” (DN, 19/4), men uppfattas absolut inte som köpt. Följarna beskriver henne som ”personlig”, ”ärlig” och ”jordnära”. En tjej som vågar prata om sån’t som andra undviker.

Det ligger mer arbete bakom hennes inlägg än man först tror. Therese har tidigare arbetat med optimering av content på nätet, hon vet vad hon gör. Dessutom kan hon lägga fem, sex timmar på att redigera en fem-minuters video. (Vem påstod att nätet är ”gratis”?)

I USA finns liknande fenomen. Där heter hon Carli Bybel, Casey Holmes eller Jaclyn Hill. ”Smokey Cat Eye”, som Jaclyn Hill la upp för två år sedan, har haft 9 miljoner visningar. Hittills.

Att de uppfattas som icke-kommersiella är en sak. Hur det kommer utveckla sig får vi se… Några kommer falla ifrån för att dom inte är det.

Det jag undrar över nu är: 

Hur många nya märken kommer dessa tjejer lansera?

Vad händer på Chanel, Lancôme, Shiseido, Laura Mercier med flera? Kicks? Sephora? Mer än vi tror, är min gissning. Betydligt mer än ett nytt lager smink. När allt kommer omkring så är det är ju insidan som räknas, eller hur? 

Research credit: Alva Söderström

Om författaren

Native-land i sikte?

Per Söderström

Något har hänt.

Det sammanföll kanske med att the Guardian släppte nyheten kring ett omfattande redaktionellt samarbete med Unilever - det gick att prata seriöst om ”native”. Alltså redaktionellt innehåll som finansieras av extern part.
Huffington Post också bidragit till att öppna upp. För att inte tala om bloggosfären.

Annonsörer tänker nytt.

Unilever har tidigare visat att man vill gå nya vägar. Man var drivande bakom tillkomsten av Marine Stewardship Council (MSC), organisationen som arbetar för hållbart fiske i världen. Genom samarbetet med the Guardian tar man nästa steg i att äga frågan om hållbar utveckling. 

Klarar utgivarna rågången?

Tidningsutgivarna har alltid kombinerat nyhetsskapande med annonsörers behov av att nå sina målgrupper.

En del tidningar har inte klarat rågången i den gamla modellen. Daily Telegraph vek ned sig för banken HSBC… Hotet om tillbakadragen annonsering bet hårdare än behovet att fullfölja sitt redaktionella uppdrag att granska HSBC. Varpå chefredaktören avgick

Hur blir det nu undrar många, när annonsörerna ska bidra med innehåll? Svar: chefredaktörens roll blir ännu viktigare.

 
”På samma sätt som reklambyråerna en gång i tiden tog över tidningarnas annonsproduktion, kommer externa redaktionella tjänster ta över en del av tidningsutgivarnas produktion av innehåll.”
 

Nya sätt att organisera en redaktion.

The Guardian har valt att kalla sin lösning för redaktionella samarbeten för ”Guardian Labs”. Öppet och tydligt.

I Sverige döper Aftonbladet sin modell för Aftonbladet Partnerstudio, under det att Expressen kallar sitt för Expressen Studio. Aftonbladet  lägger sin studio under redaktionen. Expressen väljer att införliva den i annonsavdelningen.

Under tiden jobbar både frilansande skribenter, PR- och content-byråer för fullt med att skapa ännu mer innehåll… till ännu fler kanaler.

Alla är inte glada åt utvecklingen, men som bekant går det inte att vrida klockan tillbaka.

Ärligt och trovärdigt?

Av någon anledning blev vi inte upprörda när Jan Gradwall berättade att han fick betalt av Thåström för att intervjua honom. Fler ögonbryn restes nog av att Thåström vill betala för rätt intervju.

Vi blir heller inte förvånade över att Martin Schibbye startade crowdfunding för att finansiera det han kallar för ”medborgarfinansierad utrikesjournalistik” – Blank Spot Project.

Hur native advertisining ska hanteras i Sverige är numera reglerat mellan de största utgivarna via iab.sweden. Det enda vi vet är att det blir mycket mer ”native advetising framöver.

Ärlighet varar längst. Med trovärdighet varar det ännu längre.

Om författaren

När alla skyltar är röda

Per Söderström

Rött är den färg som ögat har lättast att uppfatta.

Därför valde många – när det begav sig - att installera röda neonskyltar vid sina butiker.

Men, vad händer när alla skyltar är röda? Vem syns då?

Och vad händer när alla bloggar och Twittrar? Vem skapar intryck och avtryck då?

Sannolikheten är stor för att:

  • Innehållet du publicerar inte håller måttet – det är ytterligare en röd butiksskylt bland röda butiksskyltar.

  • Du därmed inte bygger upp tillräckligt många trogna följare i dina viktigaste kanaler.

Att behärska content marketing tar mer tid och kunskap än att byta ut en neonskylt. Fördelen är att det ger betydligt bättre effekt. Som 3M märkte när man engagerade sina bästa kunder i arbetet.

Om författaren