Content Marketing

Intervju i DN om radio- och tv-lagen

Max von Gegerfelt

Intervju i SR med Per "Reklammedier vinnare med ny radio- och tv-lag"

Max von Gegerfelt

Intervju med Per i DN om produktplacering

Max von Gegerfelt

År 2010 trädde en lag i kraft som öppnade upp för möjligheter att marknadsföra produkter i svensk tv.

DN kontaktade Per för några synpunkter:

Om författaren

4 säkra skäl till att bloggen får ökad betydelse

Per Söderström

4 säkra skäl till att bloggen får ökad betydelse

Finns det någon i din omgivning som behöver övertygas om att satsa på bloggen som kanal i marknadsföringen? Det borde inte vara svårt, men vi tar det ändå:

1. Företag som bloggar lyckas bättre

Hubspot berättar att:

B2B-företag som bloggar får 65% fler leads än de som inte gör det.

Företag som bloggar har som regel högre ROI än andra. 13 gånger högre, enligt Hubspots årliga rapport om sociala media.

Ignite Spot’s blog berättar via  Social Media Today att:

60% av konsumenter i USA har gjort inköp som baserar sig på information från bloggar – och att det ökar.

Bloggande företag har över 400% fler indexerade sidor än icke-bloggarna.

Att Ignite Spot är förresten en redovisningsbyrå – snacka om att fokusera på vad som intresserar kunderna. Att blogga om hur bra man är på redovisning är inte så intressant – det utgår kunderna från, och tänker på andra saker.

 

2. Bloggen är en ägd kanal

Istället för att enbart hyra in sig i andras målgrupper (annonsering) söker företag sätt att skapa ägda kanaler.

En bra blog ger kunderna anledning att återkomma - och företaget en möjlighet att öppna upp en dialog

Sajter med integrerade bloggar får mer trafik. En ägd kanal agerar draghjälp åt en annan ägd kanal. Det kan aldrig vara fel.
 

"Öka närvaron, inte volymen"

 

3. Dra fördel av Google’s uppdateringar

Google uppdaterar sin algoritm 500-600 gånger per år. Den som skedde nyligen (Mobilegeddon) var bara en naturlig utveckling av att fler och fler använder smartphones.

En bra blogg arbetar med Google’s algoritmuppdateringar för att skapa bättre sökresultat, fler kontakter och fördjupade relationer. Som bäddar för högre försäljning. 

Vill du dyka djupare i vad som händer med Google-algoritmerna? Kolla in Whiteboard Friday’s vlog. Sju minuters upplysande och underhållande kunskap.

 

4. Bli ständigt bättre på att se vad som fungerar

Vi vet ju att det inte fungerar att skrika högst längre. Bloggen är ett utmärkt verktyg att bli bättre på kommunikation. En av de bästa, Jeff Bulas, kan berätta mer här. 

 

Be there.

Om författaren

Dörröppnare till det medvetna

Per Söderström

Är det inte ”Brännström” som blickar ner från en reklampelare på trottoaren? Karaktären från TV-serien ”Den fjärde mannen” – han som blev förpassad till Polisens hittegods-avdelning.

Där är han igen. Vid frukostbordet, i DI den här gången.

Ständigt denna Brännström.  Han gör reklam för hyllor och skåp i sin naturliga miljö.

Jag menar Claes Malmberg gör reklam – stylad som Brännström. Iklädd rätt rock och sin glada min.

Varför?

Att Claes är med i AJ produkter’s reklam talar han glatt om för GP – it’s all for the money, dam-dam-dabadam. 

Pris för prestation.

Content har ett pris, oavsett om det utvecklas av en byrå eller köps i form av associationsrättigheter. Priset ska återspegla innehållets förmåga att leverera.  Att ta kunden in i, eller vidare i den s.k. köpresan blir det som avgör framgången.

Kanske Brännström spelar en roll där också?

Om författaren

”We aim to please”

Per Söderström

Som bekant finns det flera definitioner på vad content marketing är och inte är. Några punkter de flesta är överens om:

a. Man tar utgångspunkt i mottagaren – vad intresserar honom eller henne?

b. Att köpa exponering räcker inte längre, vi måste kommunicera med personerna på platser där de själva väljer att vara.

c. Det finns ett klart syfte med åtgärden.

d. Det behövs en kreativ lösning – man ska inte skapa mer brus.

e. Kommunikationen innehåller med jämna mellanrum en action point - mottagaren ska inspireras att göra något tack vare budskapet.

f. Effekten ska vara mätbar.

g. ROI ska vara positiv – i pengar eller anseende.

(Om du saknar något eller inte håller med - skriv i kommentarsfältet nedan.)

Är det här ett bra exempel?

Den listiga toalettfabriken bestämde sig för att etsa in en liten fluga i en kommande leverans av kiss-skålar. Tanken var att minska på snusket på ”herrarnas”. När skålarna väl var på plats visade det sig att besökarna siktade på flugan – att ”träffpunkten” i skålen blev betydligt mer samlad.

Toaletterna blev trevligare för besökarna och man sparade pengar på städningen. Ett win-win läge om något. 

Det finns många punkter som stämmer in på en content marketing-aktivitet. ”Mottagarens villkor” gäller i allra högsta grad, det är kreativt och det är mätbart. För att inte tala om return on information. Måhända att mediakanalen är av den mer udda sorten…

Att kommunicera inifrån och ut skulle sett ut såhär: ”Sikta bättre. Kissa i skålen, inte bredvid!” Den har vi sett förut – det är inifrån-ut perspektivet. Den varianten kallas ”we aim to please ourselves.”

Om författaren