Digitala insikter

Nysminkat

Per Söderström

När Blondinbella dök upp var jag en av dem som till en början inte förstod. Det var nytt, det var obeprövat.

Nu höll det på att hända igen, med fenomenet YouTubers. Som Therése Lindgren, som lägger upp videobloggar där hon pratar smink

Trodde jag. 

I själva verket fungerar hon som en storasyster till sina 100 000 följare: En tjej som redan varit med om det som väntar en yngre syster. Vilket hon gärna berättar om, under det att hemligheterna med mascara, foundations och rätt ögonbryn gås igenom i detalj.

Hon beskriver sin kanal som ”brand friendly” (DN, 19/4), men uppfattas absolut inte som köpt. Följarna beskriver henne som ”personlig”, ”ärlig” och ”jordnära”. En tjej som vågar prata om sån’t som andra undviker.

Det ligger mer arbete bakom hennes inlägg än man först tror. Therese har tidigare arbetat med optimering av content på nätet, hon vet vad hon gör. Dessutom kan hon lägga fem, sex timmar på att redigera en fem-minuters video. (Vem påstod att nätet är ”gratis”?)

I USA finns liknande fenomen. Där heter hon Carli Bybel, Casey Holmes eller Jaclyn Hill. ”Smokey Cat Eye”, som Jaclyn Hill la upp för två år sedan, har haft 9 miljoner visningar. Hittills.

Att de uppfattas som icke-kommersiella är en sak. Hur det kommer utveckla sig får vi se… Några kommer falla ifrån för att dom inte är det.

Det jag undrar över nu är: 

Hur många nya märken kommer dessa tjejer lansera?

Vad händer på Chanel, Lancôme, Shiseido, Laura Mercier med flera? Kicks? Sephora? Mer än vi tror, är min gissning. Betydligt mer än ett nytt lager smink. När allt kommer omkring så är det är ju insidan som räknas, eller hur? 

Research credit: Alva Söderström

Om författaren

Konsult inom affärs- och varumärkesutveckling, samt channel- och content marketing. Kunnig på associationsrättigheter via produktplaceringar inom film, TV och webb.